CLOSE
  • Hjem
  • Hjem
Home Varemerke Å vente ble en dyr erfaring for den unge gründeren
  • Varemerke

Å vente ble en dyr erfaring for den unge gründeren

DelShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Sebastian Bjerkeli var bare 17 år da han startet Skywalker, som selger elektriske rullebrett på nett. Nå frykter den unge gründeren at han kan miste merkevaren sin, men tror det skal gå bra.

Sebastian, som nå har fylt 18 år, har omsatt for fem millioner kroner siden han startet opp. Han selger tohjuls selvbalanserende skutere, såkalt motorisert rullende stålbrett, i nettbutikken Skywalker. Hittil har han solgt godt over tusen enheter og brettene hans ble også best i test på TV2 hjelper deg. I det siste har han også tatt inn et nytt produkt, nemlig ledsko. De heter selvsagt Skywalkers.

– Læringskurven har vært bratt og det har vært mange utfordringer underveis, forteller Sebastian.

Tenkte på beskyttelse i starten
Mange gründere er dårlige på å beskytte sine verdier. Det syndes ofte mot beskyttelse av både navn og logo. Et navn, eller logo, kan registreres i offentlig register som varemerke. Innehaver vil da få eneretten til det som er registrert og ingen andre kan hverken bruke merkevaren som er registrert eller noe som kan forveksles. Et varemerke er registrert i hele 10 år før det må fornyes, slik sett er det en langvarig og trygg investering. Sebastian tenkte på dette tidlig og forklarer:

– Jeg søkte på Google sent en natt om beskyttelse av SKYWALKER og sendte inn en henvendelse til Trademack. Allerede tidlig neste morgen ble jeg oppringt for en gjennomgang, men jeg prioriterte ikke kostanden der og da. Det har jeg angret bittert på i ettertid, forteller Sebastian.

Navnet ble rappet
Trademack fikk den 11. august 2015 henvendelsen fra Sebastian, sent samme dag han hadde stiftet sitt nye aksjeselskap, Skywalker Norge AS. Kostnaden for vår bistand og det offentlige gebyret for varemerke kommer på omtrent ti tusen kroner, da er merkevaren beskyttet i ti år. Dessverre valgte Sebastian å vente med registreringen, noe som fikk store konsekvenser for ham.

Den 8. desember i fjor sendte en av hans konkurrenter inn varemerket Skywalker. Da Sebastian oppdaget dette henvendte hans seg umiddelbart til Trademack.

– Jeg oppdaget at en av konkurrentene mine hadde sendt inn mitt merkenavn som varemerke, jeg fikk helt panikk når jeg så det. Jeg hadde hatt kontakt med Trademack tidligere, og tok kontakt igjen med en gang jeg oppdaget dette, sier Sebastian.

Den 6. januar i år fikk Trademack henvendelsen og gikk gjennom saken med Sebastian. For Sebastian var nå situasjonen kritisk. Beskyttelsen av et varemerke er i hevd fra innsendingsdatoen og konkurrenten til Sebastian hadde sendt inn merket nesten én måned tidligere. Det kan ikke leveres innsigelse på et merke som ikke er registrert og det tar vanligvis tre til fire måneder før et varemerke blir registrert i Norge etter det er sendt inn. Løsningen ble derfor at Trademack umiddelbart utarbeidet søknad om varemerket Skywalker for Sebastian og sendte inn denne, i tillegg ble det sendt inn en protest på konkurrenten sin søknad som forklarte de faktiske forhold.

Konkurrenten hadde ikke bare sendt inn Sebastian sitt merke, men flere andre av sine konkurrenters merker. Trademack var derfor aldri i tvil om at dette var gjort i ond tro. Søknaden er dermed i strid med god forretningsskikk, og krenker også retten til Sebastian sitt foretaksnavn, jfr. varemerkeloven.

Tror det går bra, men ble kostbart
Varemerket til konkurrenten er nå blitt registrert og det løper da en tre måneders frist der det kan fremmes innsigelse. Samtidig som Trademack sender innsigelse vil varemerkesøknaden til Sebastian bli begjært satt i bero, i påvente av at innsigelsen blir behandlet. Siden konkurrenten dokumenterbart har sendt inn Sebastian sitt varemerke i ond tro skal denne registreringen oppheves slik at Skywalker Norge AS rettmessig får sitt varemerke registrert. Imidlertid er det alltid en risiko i slike saker og Sebastian har fått seg en dyrekjøpt lærepenge.

– Det var dumt av meg å ikke benytte meg av Trademack sitt tilbud første gang. Saken har hittil kostet meg mange ganger det opprinnelig registrering ville gjort. I tillegg er det ikke gøy å tenke på at jeg kan tape, men jeg er rimelig sikker på jeg vinner frem slik saken står, avslutter en smilende Sebastian Bjerkeli.

Mange gründere venter med å beskytte sine verdier for å spare penger. Det er ikke lurt siden andre rett og slett kan ta navnet. I beste fall kan dette løses med en juridisk prosess, imidlertid koster en slik prosess mange ganger kostnaden for å få beskyttelsen på plass med en gang. I verste fall kan ikke saken løses og navnet er tapt for gründeren, selv om dette ikke skjer så ofte.

Trademack har bistått en rekke gründer bedrifter med å sende inn varemerker for registrering i både Norge og utenlands. Mange norske gründere tenker nå større enn tidligere og vil også ha varemerket for flere land. Trademack har kontorer med i flere EU land og kan således håndtere EU søknader uten å bruke en ekstern samarbeidspartner.

Vil du vite mer? Bestill uforpliktende informasjon nå ved å fylle ut skjemaet.

varemerke
Sending
DelShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page
  • TAGS
  • beskyttelse logo
  • Beskyttelse navn
  • gründer varemerke
  • merkevare varemerke
  • Sebastian Bjerkeli
  • Skywalker varemerke
  • trademack
  • varemerke
  • varemerke logo
  • varemerkeregistrering
trademack

RELATED ARTICLESMORE FROM AUTHOR

Viggo Valle ville ikke stille spørsmål rundt sitt eget varemerke: Kor ska vi reis hen?

Caffè Vero: Italiensk kaffegigant etablerer seg i Norge

OPPLEVELSESDESIGNEREN: Liker utfordringer men safer på merkevaren

Recent Posts
  • Viggo Valle ville ikke stille spørsmål rundt sitt eget varemerke: Kor ska vi reis hen?
  • Caffè Vero: Italiensk kaffegigant etablerer seg i Norge
  • Å vente ble en dyr erfaring for den unge gründeren
  • OPPLEVELSESDESIGNEREN: Liker utfordringer men safer på merkevaren
  • Bertel O. Steen eide Snap Drive tok grep når merkevaren ble krenket
BESKYTT DIN MERKEVARE NASJONALT OG GLOBALT MED TRADEMACK.
Copyright 20©17 Trademack LLC. Alle rettigheter reservert.