Et varemerke skiller deg og dine varer fra konkurrentene

Et varemerke skiller deg og dine varer fra konkurrentene

DelShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Et varemerke skiller deg og dine varer fra konkurrentene. Det er ditt ansikt ut mot kunden. Av denne grunn er ditt varemerke kanskje din bedrifts mest verdifulle aktiva.

Hvorfor skal du registrere et varemerke?
Enkelt sagt: om du ikke registrerer ditt varemerke kan noen andre gjøre det! For å unngå å utsette ditt firma og din virksomhet for risiko er det viktig å registrere de varemerker du benytter. Noen ganger kan det være ditt firmanavn andre ganger kan det være særskilte varemerker du bruker for dine varer eller tjenester. Felles er det dog at du alltid risikerer at en konkurrent eller andre sender inn søknad om registrering av nettopp ditt varemerke. Og når andre har registrert ditt varemerke kan du bli forhindret fra å bruke dette for din virksomhet. For de fleste næringsdrivende vil dette åpenbart ha betydelige konsekvenser i form av tap av goodwill og anseelse, forvirring og usikkerhet hos dine kunder og mulige konflikter rundt domenenavn, markedsføring og så videre.

Ved å registrere ditt varemerket får du enerett til å benytte varemerket som et kjennetegn for dine varer og tjenester. Dette medfører mange fordeler.

  • Et registrert varemerke beskytter ikke bare ditt nøyaktige merke men også merker som likner eller som kan misforstås av potensielle kunder.
  • Når ditt varemerke er registrert kan du stoppe andre fra å benytte samme merke som firmanavn eller merkenavn.
  • Et varemerke bygger verdier. Når du investerer i din virksomhet i form av markedsføring eller andre markedsaktiviteter så bygger du opp verdien av ditt eget varemerke.
  • Om noen misbruker ditt varemerke kan du kreve erstatning for tap eller i form av vederlag basert på misbrukers vinning.
  • Med et registrert varemerke kan du lettere forhandle om finansiering av utviklingskostnader og inngå salgs- og lisensavtaler med andre, og du stiller vesentlig sterkere i forhold til fremtidige investorer.

Vil du vite mer? Bestill uforpliktende informasjon nå ved å fylle ut skjemaet.

varemerke
Sending
DelShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page