CLOSE
  • Hjem
  • Hjem
Home Varemerke Søppelgutta: Konkurrenten tok domenet
  • Varemerke

Søppelgutta: Konkurrenten tok domenet

DelShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page

Søppelgutta kommer hjem til deg og henter avfallslasset ditt, i alle slags størrelser, til en rimelig penge. Firmanavnet “Søppelgutta” forklarer det meste hvilken virksomhet som utføres. Så tok konkurrenten domenet.

Lasse Bergan Foss startet Søppelgutta for ti år siden. Allerede et par år senere forsøkte konkurrenten å registrere varemerket “Søppelgutta”, men lyktes ikke med det.

– Navnet er en av de største verdiene vi har i firmaet. Det er enkelt å huske og kundene finner lett frem til oss, forteller Lasse.

Etter å ha vært i tvist med sin konkurrent rundt navn nærmest fra starten av besluttet Søppelgutta at det var tid for å få kontroll på navnet. I fjor tok de kontakt med Trademack for en gjennomgang av hva som var fornuftig. Problemet var at gründerne var redd navnet “Søppelgutta” var beskrivende siden konkurrenten ikke tidligere hadde fått det registrert.

Det er i utgangspunktet ikke mulig å få eneretten på beskrivende navn, tilsvarende “Søppelgutta” sitt navn. Utfordringen kan som regel løses ved å benytte et kombinert merke. Et kombinert merke inneholder et grafisk element som er tilstrekkelig særpreget til at merket kan registreres.

Søppelgutta sin logo inneholder et omriss av et menneske som holder en kasse over hodet.

– Trademack vurderte det slik at logoen vår hadde tilstrekkelig særpreg for å bli registrert. Det viste seg å stemme siden myndighetene registrerte merket uten diskusjon, fortsetter Lasse.

Konkurrenten tok domenet
I 2015 registrerte konkurrenten domenet søppelgutta.no , med “ø”. Søppelgutta har fra før av domenet soppelgutta.no , men det skaper mye problemer at konkurrenten har versjonen med “ø”.

Siden partene tidligere har vært i konflikter rundt navn er det dokumenterbart at konkurrenten var kjent med at Søppelgutta eksisterte før domenesøknaden ble innsendt. Således er det åpenbart søkt om domenet i ond tro, noe som er et klart brudd på regelverket om .no domener.

Trademack har derfor på oppdrag av Søppelgutta utarbeidet klage til Domeneklagenemden der det kreves at domenet overføres til Søppelgutta. Klagen er nettopp innsendt og Søppelgutta har stor tro på at domenet blir overført.

– Det er ikke tvil om at konkurrenten har gjort dette i ond tro, de har utvilsomt visst om oss lenge før domenesøknaden ble innsendt. Trademack har vært svært hjelpsomme rundt hele prosessen, og jeg satser på at saken løser seg, avslutter Lasse i Søppelgutta.

Domener kan være utsatt
For et par år tilbake kom det en dom i Oslo Tingrett som sier at det er innehaver av et varemerke som har rett på domenet, selv om varemerket ble registrert i ettertid. Mange bedrifter i Norge lever derfor farlig ved at konkurrenter og andre kan registrere varemerket og få overført domenet. For de fleste bedrifter vil det skape betydelige problemer om andre både fikk varemerket registrert og overdratt domenet. I tillegg til navnet vil også epost adresser og nettsider dermed forsvinne. Registrering av merkevaren som varemerke er derfor en rimelig forsikring for å unngå denne type situasjoner.

Vil du vite mer? Bestill uforpliktende informasjon nå ved å fylle ut skjemaet.

varemerke
Sending
DelShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page
  • TAGS
  • domene logo
  • domene varemerke
  • domeneklagenemda
  • konkurrent domene
  • mistet domene
  • registrere domene
  • registrere varemerke
  • Søppelgutta
trademack

RELATED ARTICLESMORE FROM AUTHOR

Viggo Valle ville ikke stille spørsmål rundt sitt eget varemerke: Kor ska vi reis hen?

Caffè Vero: Italiensk kaffegigant etablerer seg i Norge

Å vente ble en dyr erfaring for den unge gründeren

Recent Posts
  • Viggo Valle ville ikke stille spørsmål rundt sitt eget varemerke: Kor ska vi reis hen?
  • Caffè Vero: Italiensk kaffegigant etablerer seg i Norge
  • Å vente ble en dyr erfaring for den unge gründeren
  • OPPLEVELSESDESIGNEREN: Liker utfordringer men safer på merkevaren
  • Bertel O. Steen eide Snap Drive tok grep når merkevaren ble krenket
BESKYTT DIN MERKEVARE NASJONALT OG GLOBALT MED TRADEMACK.
Copyright 20©17 Trademack LLC. Alle rettigheter reservert.